Information om beställningar på ikote.se

Köp- och leveransvillkor

Allmänt

Följande allmänna köpvillkor (”Köpvillkor”) gäller vid beställning av produkter via ikote.se genom iKotes e-handel (”beställningssida”).

För att kunna göra ett köp via iKotes beställningssida måste du acceptera Köpvillkoren samt bekräfta att du tagit del av dem, vilket du gör genom att klicka på knappen ”Skicka beställning” på beställningssidan. Genom att acceptera Köpvillkoren förbinder du dig att följa Köpvillkoren i sin helhet, samt godkänner att du tagit del av informationen om personuppgifter och samtyckt till användningen av cookies enligt nedan. När iKote har bekräftat en beställning uppstår ett bindande avtal mellan dig som kund och iKote AB, organisationsnummer 559062-9837.

När en order är mottagen hos iKote AB bekräftas den genom ett automatiskt genererat e-postmeddelande med information om din beställning. Kontrollera alltid informationen i din orderbekräftelse så att allting stämmer. iKote AB uppmanar dig att spara denna orderbekräftelse för när transaktionen är genomförd och din order är processad gäller orderbekräftelsen som kvitto.

Ålder för beställning

iKote AB säljer enbart till personer över 18 år och till personer som är bosatta i Sverige. Beställningar som utförs av personer som är under 18 år makuleras. Är beställaren minderårig får målsman beställa åt den minderåriges vägnar för att köpet ska kunna genomföras.

Priser

Varje produkt anges med pris inklusive moms. Priset som visas under produkten är priset på produkten, frakt och andra avgifter visas i totalsumman på beställningssidan. Produkter som är på kampanj på ikote.se gäller så långt lagret räcker.

Betalning

På iKote ABs beställningssida erbjuder vi betalning med faktura. All personuppgiftsinformation är krypterad och uppfyller kraven för SSL-certifikat, vilket innebär att den är helt otillgänglig för obehörig part.

Kreditupplysning görs vanligtvis inte vid beställning på iKote ABs beställningssida. iKote AB eller vår samarbetspartner Svea Ekonomi kan komma att genomföra en kreditupplysning som del av betalning med faktura. Upplysningen utgör en del av iKote ABs och/eller Svea Ekonomis kreditbedömning och hämtas när information saknas eller uppdatering av befintlig information krävs.

Har du frågor angående din faktura eller betalning från köp på ikote.se vänder du dig till iKote AB med de kontaktuppgifter som finns på din faktura.

Villkor betalning med faktura

Kredittiden är alltid minst 14 dagar från fakturadatum. Faktura skickas i samband med leveransen och till din uppgivna e-post- eller postadress. En påminnelseavgift på 60 kronor tillkommer vid utebliven betalning. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kommer fordran att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.

Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning och iKote behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

Informationen på ikote.se

iKote AB reserverar sig för eventuella skriv- och bildfel på ikote.se. Detta gäller även informationsfel angående lager och felaktigt angivna priser samt bilder där exakt återgivning av produkter ej kan garanteras. Vid eventuella fel har iKote AB rätt att korrigera dessa när som helst. Innehållet på ikote.se är upphovsrättsskyddat och tillhör iKote AB.

Beställningar och leverans från ikote.se

Vid beställning från beställningssidan tillämpas leverans med spårbar försändelse. iKote AB hanterar enbart order inom Sverige.

Avbeställning och ändring av order

Önskar du att avbeställa din order ska du snarast kontakta iKote AB på info@ikote.se. Glöm inte att ange information om din order som du hittar på din orderbekräftelse eller faktura. Om din order redan är packad och skickad kan vi inte avbeställa den. Vill du inte ha din order kommer vi behandla den som en retur och du kommer bli debiterad för fraktavgiften.

Byte och returer

Bytesrätt

iKote AB tillämpar inte bytesrätt på beställningar från ikote.se, utan du måste lägga en ny order om du vill byta till en annan vara.

Ångerrätt

När du handlar från iKotes beställningssida tillämpas Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Du har som kund därför alltid, enligt lag, rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från och med att du mottagit din order. Meddela oss inom 14 dagar på info@ikote.se eller genom vårt kontaktformulär att du vill ångra ditt köp. Det måste framgå i meddelandet vilket köp som avses. Du kan även använda blanketten hos Konsumentverket för ångerrätt som du fyller i och skickar till oss. Blanketten finns här. Observera att varor som inte ingår i ordinarie sortiment (beställningsvara) inte omfattas av ångerrätten.

Produkter som ska returneras ska vara i nyskick och inte heller brukats ovårdat för att köpet ska kunna ångras. Du får själv ombesörja returkostnaderna när du sänder tillbaka produkten till oss. Observera att returkostnaden kan variera beroende på produktens vikt och storlek.

Vid åberopande av öppet köp eller ångerrätt står du som kund för eventuella returfraktkostnader. För fullständig återbetalning enligt avsnittet ”Återbetalningsskyldighet” nedan, ska produkten vara i förpackning och oförändrat skick, det vill säga oskadad.

Som kund hos iKote AB så har du rätt att utan kostnad kontrollera varan, inom rimliga gränser; varan får inte användas ovårdat och originalförpackningen ska vara i obrutet skick vid retur. Produkten ska vara komplett, vilket innebär att delar av produkten inte accepteras som retur. Du ska returnera produkten senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss ditt beslut att frånträda avtalet. Om produkten och förpackning skadas eller tappas bort förlorar du följaktligen ångerrätten.

Återbetalningsskyldighet

Vi ska – om du har utnyttjat din ångerrätt – betala tillbaka vad du har betalat för produkten snarast möjligt, dock senast 14 dagar från och med den dag då vi mottagit din retur. Om inget annat har överenskommits, så kommer vi att använda samma betalningssätt som du använde vid köpet. Återbetalningen kommer inte att kosta dig något. Observera dock att eventuell fraktavgift för hemleverans inte återbetalas ifall du ångrar hela eller delar av din order.

iKote AB har rätt att vänta med återbetalningen tills dess att vi fått tillbaka produkten från dig i godkänt skick. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka produkten i retur.

Det är din skyldighet att hålla produkten i lika gott skick som när du fick den. Du får givetvis med omsorg öppna emballaget och undersöka produkten, men för att få fullständig återbetalning ska produkt och kartong vara oskadade. Om produkten och förpackning skadas eller tappas bort förlorar du följaktligen ångerrätten.

Reklamationer

Som kund har du 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Har du upptäckt ett fel, en skada eller defekt bör du skäligen meddela oss inom 2 månader, men med fördel omgående. Som kund har du rätt att reklamera en vara om dess egenskaper avviker från det som lovats enligt iKote ABs köpvillkor. Om en produkt skulle visa sig vara felaktig förbinder sig iKote AB att i första hand byta ut, reparera eller tillhandahålla reservdelar till den och i andra hand kreditera dig som kund med motsvarande belopp. Reklamationsrätten omfattar inte produkter som anses blivit utsatta för normalt slitage.

iKote AB garanterar att ersätta dig som kund för eventuella fraktkostnader samt andra kostnader som kan uppkomma i samband med reklamationen, exempelvis bensinkostnader, parkeringskostnader, telefonkostnader och liknande. Andra anspråk på ersättning än fel på produkten beaktas inte. Vid godkänd reklamation har iKote AB äganderätt till produkten.

Om den felaktiga produkten behöver skickas tillbaka till oss så kommer vi sända dig en returfraktsedel som du ska använda för att inte behöva ombesörja frakten själv. Garantin gäller endast produktionsfel, inte fel som uppkommit vid om modifikation av produkten. Ditt kvitto eller faktura gäller som garantibevis.

Återbetalningen sker inom 14 dagar från den dag som iKote AB har tagit emot den reklamerande varan. Retur av varor samt återbetalning ska ske utan onödiga dröjsmål.

För hantering av eventuella reklamationer maila nedan information till info@ikote.se:

  • Bilder/film och beskrivning på den defekta varan.
  • Orderbekräftelse/kvittokopia.
  • Dina kontaktuppgifter: namn, adress och telefonnummer.

Om den felaktiga produkten behöver skickas tillbaka till oss så kommer vi sända dig en returfraktsedel som du ska använda för att inte behöva ombesörja frakten själv.

Vid eventuell tvist om reklamationsärenden följer enligt standard iKote AB Allmänna Reklamationsnämndens (Box 174, 101 23 Stockholm) rekommendationer. Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

ARN: https://www.arn.se/

Allmänna Reklamationsnämnden,
Box 174
101 23 Stockholm

EU ODR: https://ec.europa.eu/odr

Transportskador

Alla försändelser som skickas är försäkrade av iKote AB under transport. Om du upptäcker en skada på paketet då du hämtar din försändelse ska du inte ta emot paketet och anmäla detta till utlämningsstället som en reklamation. Vid eventuella transportskador/emballageskador ska du genast på plats anmäla detta till chauffören och notera skadan på fraktsedeln innan leveransen kvitteras.

Dolda transportskador, skador på produkt som ej är synliga på förpackningen, ska anmälas omgående och senast 7 dagar från och med att du mottagit varan för att en omleverans eller avhjälpande av felet ska utföras av iKote AB. Därför är det viktigt att du kontrollerar din order direkt när du fått den och fotograferar eventuella skador på förpackningen och produkten. Dold transportskada anmäld efter 7 dagar från mottagandet godkänns ej.

För att anmäla en transportskada, fotografera skadan och skicka det till iKote AB på e-postadressen info@ikote.se för hantering. Ange även orderinformation i mailet.

Bilder som behövs:

  • Den skadade produkten.
  • Adresskortet på försändelsen. Hela adresskortet ska vara synligt och läsbart.
  • Försändelsen i sin helhet: yttre emballagets samtliga sidor, samt eventuella emballageskador.
  • Inre emballage
  • Bilder som visar hur produkten var förpackad. Är produkten emballerad i en låda skall denna öppnas och fotograferas ovanifrån med produkten och emballaget så som det låg förpackat vid ankomst.

OBS: Kassera inte försändelsen innan ni har kontaktat oss. Utan rätt underlag kan vi inte ersätta er för skadat gods. Andra anspråk än fel på produkt och frakt beaktas inte.

Sekretess och cookies

Här framgår en sammanfattad version av sekretess och cookies på ikote.se. iKote ABs fullständiga information om integritet, dataskydd och cookies finns hittar du här.

Sekretess

Som kund hos iKote AB uppger du nödvändig personinformation i samband med registrering och beställning. Du godkänner då att vi lagrar och använder uppgifterna inom verksamheten för att fullfölja avtalet gentemot dig. Enligt Personuppgiftslagen har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig skickad till dig. Om informationen är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort permanent. Skulle detta vara fallet – vänligen kontakta oss via info@ikote.se.

Cookies

På ikote.se använder så kallade cookies. En cookie (webbkaka) är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att spara på din dator. Cookies används på de flesta webbplatser och har som funktion att minnas och assistera besökaren. Det finns två typer av cookies: den ena typen sparar en fil under en längre tid på din dator och den andra typen, session cookies används endast temporärt. Den första typen används exempelvis för att tala om vad som är nytt sedan användaren senast besökte den aktuella webbplatsen, medan den andra typen exempelvis kan komma ihåg vilket språk du har valt under ditt besök. Session cookies försvinner så snart du stänger din webbläsare.

ikote.se använder cookies för att spara information för att skapa statistik och kunna följa hur våra besökare navigerar webbplatsen. Det går givetvis bra att använda webbplatsen utan cookies. Vill du stänga av användningen av cookies gör du det i inställningarna för din webbläsare. Vissa instruktioner för hur du gör detta hittar du här.

WordPress Lightbox